Esitelkää itsenne

Tämä aihe sisältää , 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jani 3 kuukautta, 1 viikko sitten.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija

Jukka

Hei kaikki.
    Tämän Sääforum-sivun keskusteluun osallistuu pieni mutta aktiivinen joukko sääintoilijoita, joista moni on jo tuttu Pauli Jokisen Sääbriefing-sivulta: siis vuosien takaa. Olemme pysyneet toisillemme enemmän tai vähemmän anonyymeina. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka heterogeeninen ryhmämme on. Ikäjakauma lienee suurehko, mutta sukupuolen suhteen jako on luultavasti yksipuolinen ;)
    Eli vapaasti voitte kertoa itsestänne ja ehkä siitä, mikä teitä kiinnostaa säässä.

Itse olen hieman alle kolmekymppinen, yliopistossa vaikuttava mieshenkilö. Opiskelualani tai työni ei liity mitenkään säähän, vaikka olenkin opiskellut lähellä Kumpulan ilmatieteenlaitosta. Rehellisyyden nimissä ilmakehän mallintamiseen liittyvä matemaattinen puoli ylittää oman ymmärrykseni. Koen siis olevani täysin maallikko sääasioissa.
    Säätila on kiinnostanut tuntemattomasta syystä jo pienestä pitäen. Nuorena Kakkosen kesä/syys/kevät/talvisää oli lempiohjelmiani, ja lempimeteorologi oli Seija Paasonen :D Ennusteiden lisäksi säätilastot ovat kiinnostaneet, ja aina se säväyttää, kun jokin vuosikymmeniä vanha ennätys rikotaan. Sään yllätyksellisyys ei jätä kylmäksi (pun intended).
    Ilmastonmuutos kiinnostaa vähemmän johtuen väsyttävistä ideologisista kiistoista ja ilmiön monimutkaisuudesta. Suomen sään ennustaminen on tarpeeksi kinkkistä, joten siinä riittää hyvin seuraamista. Ja koska sää ei koskaan lopu, sen seuraaminen on elinikäinen harrastus.

#1176 Vastaus

peikko763

Olen lämmönsiirtoa, matematiikkaa sekä sähkömagnetiikkaa yliopistossa lukenut 32v mies. Opiskelin Tampereen Teknillisessä Yliopistossa. Minua kiinnosti lämmönsiirto ja virtausoppi eniten, josta olen lukenut kaikki yliopiston kurssit mitä se tarjoaa.

Työtehtäväni on erikoisuunnittelija, jossa on laskentahommaa paljon, mutta ei liity mitenkään säähän tai ilmastoon. Lasken sähköä nykyisin enimmäkseen työkseni. Joskus olen lujuuslaskentaakin tehnyt ja virtauslaskentaa työkseni.

Harrastan : hiihtämistä, jääkiekkoa, jalkapallo, uiminen, pyöräily, tietokonepelit (fps+ strategiapelit), tietokoneiden itse rakentaminen ja niiden virittäminen(tässäkin lämmönsiirto on oleellinen pulma).

Itseäni on jo lapsesta asti kiinnostanut sää, aloin seuraamaan n. 20 vuotta sitten ilmatieteenlaitoksen sivuja.. tiede.fi palsta oli ensimmäinen jota aloin seuraamaan vuonna 2009, sinne rekisteröidyin 2011 sääbriefing sivuillakin joskus kävin lukemassa juttuja, mutta harvemmin kunnes sitten ehkä sää alkoi kiinnostamaan vähän enemmän pari vuotta sitten.

Itseäni kiinnostaa ilmastonmuutos säätä enemmän, mutta sää antaa haasteita paljon minulle ja siksi tykkään sitä harrastella, koska töissä laskutehtävät on helpompia kuin sääpäässälaskut mielestäni.

Nykyään en ole sääriippuvainen ollenkaan, vaan kelillä kuin kelillä pyöräilen töihin. Ei ole väliä vaikka sataa tai ei. Joskus nuoremapana minua haittasi jonkun tyyppinen sää, mutta ei enään nykyään.

#1177 Vastaus

peikko763

Voisin vielä edelliseen lisätä, että tykkään joskus soittaa urkuja tai pianoakin. Kuuntelen kuitenkin enimmäkseeen konemusiikkia ( psykedeelistä trancea tai drum and bassia, tai sitten ysäri konemusaa)

#1179 Vastaus

Jani

Hei olen juuri Hotelli, ravintola ja cateringalan opinnot aloittanut 26 vuotias mies. Kiinnostukseni säähän alkoi vuosien 1996-2004 välisenä aikana kasvaen pikku hiljaa vuosi vuodelta. Mielestäni sään kuuluu olla koko ajan äärimmilleen sietokyvyn venyttävää eli mieluummin lähes +40 astetta kuin -20 astetta. Kylmän kestäminen on mielestäni liianjin helppoa laittaa vaan vaatetta päälle tarpeeksi kuuma ilma on siksikin mukavampaa koska sitä ei pääse karkuun oikein mihinkään paitsi ehkä ruokakauppoihin. Oikeastaan Helmi-Toukokuussa saa olla kylmää mikäli Kesäkuun alussa lämpenee rajusti Kevät ja Kesä 1997 oli hyviä esimerkkejä tästä. Edellinen hyvä Syksy ja Talvi jakso oli 2000-2001.

Harrastan Formula 1 kisojen ja niihin kuuluvien oheisluokkien seuraamista. Seuraan myös jalkapallon ja jääkiekon arvokisoja. Myös Suomalaisen pop-iskelmän kuuntelu kuuluu harrastuksiini. Suosikkiyhtyeet Yö, Haloo Helsinki ja Yksittäisistä laulajista Isto Hiltunen, Juha Tapio ja Suvi Teräsniska. Suosikkikanava on Radio Kajaus.

Olen ensisijaisesti rajuilmojen ja hyvin kovien helteiden ystävä ja kokkiopintojen jälkeen suunnitelmiini kuuluu muutto ulkomaille parempaan ilmastoon mitä maailman huonoin Suomen ilmasto pystyy antamaan. Kohdemaita ovat Saksa, Italia tai Espanja.

Kiinnostukseni keittiöalaan puolestaan heräsi Gordon Ramsayn ohjelmien F-Word ja Hell’s Kitchen kautta.

Harrastan myös pitkien kävelymatkojen tekemistä. Kun länsimetron urpot saavat joskus metron ihan Matinkylään asti suunnitelmissa on kävellä Matinkylästä Mellunmäkeen noin 28 km mittainen matka. Olen jo kävellyt Helsingin päästä päähän Ruoholahdesta Mellunmäkeen 17 km mittaisen matkan 8 kertaa ja Vantaan päästä päähän Myyrmäestä Länsimäkeen 25 Km mittaisen matkan 2 kertaa.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Vastaa aiheeseen: Esitelkää itsenne
Tietosi:

Comments are currently closed.